24 Ağustos 2020 Pazartesi

Müslüman Türk Genci Neleri Bilmeli?

 

Müslüman Türk Genci Neleri Bilmeli?

 

Müslüman Türk genci herşeyden önce kimliğinin önce müslüman, sonra türk olduğunu bilmeli. Buna binaen:

 

  • Kur’an-ı Kerim’iakıcı bir şekilde tecvidiyle, mahreciyle okuyabilmeli. Bundan ziyade Kur’an-ı Kerim’in 114 sureden ibaret olduğunu, bunların bir kısmının Mekke ayetleri ve sureleri olduğunu, diğer kısmının da Medine ayetleri ve sureleri olduğunu bilmeli.

 

  • İlk inen ayetlerin (surenin) Fatiha suresi değil de, Alak suresinin ilk beş ayeti olduğunu bilmeli. Bu beş ayeti ezbere bilmeli.

 

  • Esma-ul Husna’nınne olduğunu bilmeli. Bunların Allah-u Teala’nın 99 isminin olduğunu bilmeli

 

  • Siyer-i Nebi’yi, yani Peygamber Efendimiz’in hayatını baştan sonuna kadar en azından bir defa okumuş ve anlamış olmalı. Mekke Dönemini, ardından 622. yılında Hicreti ve ondan sonra Medine Dönemi’ni bilmeli. Hüzün Yılı nedir, Akabe Biatı nedir, Bedir Gazvesi, Uhud Gazvesi ve Hendek Gazvesi hangi savaşlardı, bunları bilmeli.

 

  • Hulefa-i Raşidin’inkimler olduğunu bilmeli. Onların sıralamasında ilkinin Hz. Ebu Bekir, ardından Hz. Ömer ve Hz. Osman, sonuncusunun da Hz. Ali olduğunu bilmeli. Son üçünün ise katledildiklerini bilmeli. Bu dört büyük halifenin hayatlarını ve özelliklerini bilmeli.

 

  • Rasulullah’ın vefatından sonraki halifelik döneminin yaşandığını, bundan sonra bir Cemel Savaşının meydana geldiğini, Kerbela Faciası’nı ve Hz. Hüseyin’in şehadetini bilmeli. Emeviler Dönemi’ni, Abbasiler Dönemi’ni var olduğunu bilmeli.

 

  • Kameri aylarınne olduğunu bilmeli. Bu 12 ayı sıralamasıyla Muharrem ayından Zilhicce ayına kadar sayabilmeli. Hicret’ten sonra müslümanlar yeni bir takvime ve zamanlamaya başladıklarını bilmeli.

 

  • Aşere-i Mubeşşere’ninne olduğunu ve kimler olduğunu bilmeli . Bunların dünya hayatında Cennet ile müjdelenmiş olan on kişinin olduğunu (Aşere Arapçada on, Mubeşşere de müjdelenmiş manasına gelir) bilmeli.

 

  • Peygamberler Tarihi’nibilmeli. Kur’an-ı Kerim’de 25 peygamberin isminin geçtiğini ve onların (teferruatlı olmasa da) hayatlarını bilmeli. Hz. Yusuf’un kıssasını, Hz. Musa’nın ve kardeşi Hz. Harun’un kıssasını, Hz. Davut ve oğlu Hz. Süleyman’ın kıssasını bilmeli. Bu kıssaların bir kısmının ise benzerinin bugünkü Tevrat’ta, yani Eski Ahid’de yazmış olduğunu bilmeli.

 

  • Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v.)’nın TEK değil de, SON Peygamber olduğunu bilmeli. Bunun somut olarak ne anlama geldiğini bilmeli. “La nuferrıgu beyne ehadim min rusulih.” ayetinin buna atfen hangi anlama geldiğini bilmeli.

 

  • Hz. İbrahim’in Ata Peygamber olduğunu, onun iki oğlu Hz. İshak (r.a.) ve Hz. İsmail (r.a.)’den iki nesil türediğini bilmeli. Hanımı Hz. Sara (r.anha)’dan olan oğlu Hz. İshak’ın nesli İsrailoğulları olduğunu, hanımı Hz. Hacer (r.anha)’den olan oğlu İsmail’den Peygamber Efendimiz (Araplar) türediğini bilmeli

 

  • Ehli Beytkavramı kimler için kullanıldığını bilmeli. Bundan kasıt Peygamber Efendimiz’in ailesi, yani ev ahalisi ve akrabaları olduğunu bilmeli

 

  • Ehli Kitab’ınne olduğunu bilmeli. Kitab ehli dendiği zaman, bunların Yahudilerin ve Hiristiyanların olduğunu, yani semavi din kitab mensubları olduğunu bilmeli.

 

  • Ehli Sünnet’inne olduğunu bilmeli. Ehl-i Sünnet denince ilk akla gelen dört büyük mezhebin olduğunu ve yine bunların Şafii Mezhebi, Hanefi Mezhebi, Maliki Mezhebi ve Hanbeli Mezhebi olduğunu bilmeli. Şafiileri Şiilerle karıştırmamalı.

 

  • Hadislerin ne olduğunu, ne tür hadislerin olduğunu bilmeli. Sahih, hasen ve zayıf hadislerin mevcut olduğunu, mevzu (uydurma) hadislerin olduğunu ve Kutsi Hadislerin olduğunu vs. bilmeli

 

  • Edilleyi Şeriyye’yibilmeli. Bunların Kur’an, Sünnet, İcma ve Kıyas olduğunu bilmeli. Bunların her birinin anlamı ve kullanımını (Fıkh) bilmeli.

 

  • Adab-ı Muaşeret’inne olduğunu bilmeli.

 

  • Osmanlı Devleti`ni (en derin teferrutına girmeksizin) bilmeli. Her tarihi aklında tutmasına gerekmez elbet, lakin 1453 tarihinin Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’u fethettiği tarih olduğunu bilmeli.

 

  • Bundan ziyade Dünya Tarihi’ni bilmeli. İki Büyük Dünya Savaşlarının yaşandığını ve bunların tarihlerini bilmeli. Mesela, Bosna Savaşı’nı günümüzün gençlerinin çoğu o zaman küçük oldukları için veya dünyada olmadıkları için bilmiyorlar bile. Bu önemli tarihi olayları bizler tarafından öğrenmeliler.

 

  • Mehmed Akif Ersoy’unhayatını (teferruatlı olmasa da) bilmeli. Safaht’ını bilmeli ve İstiklal Marşı’nın değil ilk iki kıtasını, toplam on kıtasını ezbere bilmeli. Ezbere bilmek yetmez, bu Milli Marşı’mızı anlayabilmeli. Vecd nedir, Cüda nedir, İzmihlal nedir ve Ruhi Mücerred nedir? bunları bilmeli.

 

  • Müslüman Türk genci yaşamış olduğu ülkenin kültürünü, tarihini ve dilini (bu Almanya ise Almanca, Fransa ise Fransızca vs.), ana dili Türkçenin yanında güçlü (iyi yetmez) bir şekilde kullanabilmeli, okuyabilmeli ve konuşabilmeli.

 

Pekiyi, gençlerimiz bu saymış olduğum konuların hangisi biliyor veya bilmiyorlar aceba? Bilmiyorlar ise, gençler kendi kişilikleri ve hüviyetleri için zaruri olan bu önemli konuları nereden öğrenecekler? Akşam yataklarına yattıkların zaman gece bir rüya veya bir ilham mı bekleyecekler? Yoksa bu saymış olduğum bilgiler onlara gökten zenbille mi inecek?